Raad van toezicht

Verslag raad van toezicht 2013

De raad van toezicht controleert de bestuurder van SIDN en staat hem met raad ter zijde. De raad houdt toezicht en controle op onder meer de bedrijfsstrategie en de daaruit voortvloeiende ondernemingsrisico’s, het behalen van doelstellingen en op de inrichting en effectiviteit van de interne risicobeheersings- en controlesystemen. De raad van toezicht heeft zeven leden onder wie een voorzitter.

Wijzigingen in de samenstelling
Per 1 april 2013 is Simon Hania, corporate privacy officer bij TomTom, benoemd tot lid van de raad van toezicht van SIDN en raad van commissarissen van ENUM NL. Hij volgt Fred Eisner op, die per dezelfde datum is afgetreden. In het verleden was Simon Hania lid van de raden van bestuur van onder meer AMS-IX, COIN en NLnet Labs. Naast Fred Eisner is ook Michiel Westermann per 1 april afgetreden. Beide heren zijn lid geweest vanaf het moment dat de raad van toezicht in 2005 werd opgezet en hebben het maximum van drie zittingstermijnen vervuld. Zij hebben in die periode een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling die SIDN heeft doorgemaakt.
Op 18 september is Paul Schnabel benoemd als lid van de raad van toezicht. Hij is voormalig directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau, kroonlid van de Sociaal Economische Raad en hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. In 2014 zal hij de voorzittershamer overnemen van Eddy Schuyer. De raad van toezicht is blij met de toetreding van de nieuwe leden en is er trots op dat SIDN zulke prominente en gerespecteerde bestuurders aan zich weet te binden.

Besluiten
Belangrijke onderwerpen die tijdens de vier zittingen van de raad in 2013 besproken werden, waren de plannen voor de wijziging van het prijs- en facturatiebeleid van SIDN, een tweetal security-incidenten, de voortgang van het onderzoeksprogramma van SIDN Labs, de samenwerking met de Vereniging van Registrars en het voornemen tot de oprichting van het SIDN Fonds.

Verder zijn onder andere de volgende zaken goedgekeurd en/of vastgesteld:

• jaarrekening en jaarverslag 2012
  • jaarverslagen van de raad van toezicht, de Selectiecommissie, de Auditcommissie en de Security- & Stabilitycommissie in het kader van corporate governance
  • jaarplan en begroting 2013

Commissies
De Auditcommissie kwam in 2013 tweemaal bijeen en hield zich onder meer bezig met de jaarrekening 2012, prognoses, de kwartaalrapportages van 2013 en de interim accountantscontrole. De Selectie- & Benoemingscommissie kwam twee keer bijeen, voerde gesprekken met kandidaat-leden en adviseerde de raad van toezicht over de benoeming van de nieuwe leden. De Security- & Stabilitycommissie kwam eenmaal bijeen. In deze sessie werden onder meer de uitkomsten van de audit ten behoeve van de ISO27001-certificering besproken en de aanbevelingen ter verbetering die hieruit voorkwamen.

Bijeenkomsten
In maart was de raad van toezicht in Oxford voor een ontmoeting met de board en bestuurder van Nominet, de registry van .uk, en met de board en bestuurder van Nominet Trust. In juni had de raad van toezicht een overleg met de ondernemingsraad van SIDN.
Begin oktober kwamen de raad van toezicht, de bestuurder van SIDN en het bestuur van de Vereniging van Registrars samen en bespraken het voorgenomen besluit tot oprichting van het SIDN Fonds. De VvR werd gevraagd advies te geven over de vorm en inrichting van het fonds en de wijze waarop registrars er optimaal bij betrokken kunnen worden. Verschillende adviezen van de VvR zijn meegenomen in de verdere ontwikkeling van het fonds.

Eddy Schuyer De raad van toezicht is van mening dat het gevoerde beleid ervoor heeft gezorgd dat de kwaliteit van SIDN’s dienstverlening is geborgd en dat SIDN goed voorbereid is op de toekomst.

Eddy Schuyer,
Voorzitter raad van toezicht