Dienstverlening

Daling aantal registrars zet door

SIDN beheert het .nl-domein, voert nieuwe registraties en mutaties op bestaande domeinnamen door en zorgt dat de domeinnamen werken. De dienstverlening aan domeinnaamhouders verloopt via registrars die bij SIDN zijn aangesloten.
Vaak zijn dit internetservice- hosting- of accessproviders, maar ook webdesign- merken- en reclamebureaus. Ook grote bedrijven die veel domeinnamen registreren of er veel belang aan hechten deze zelf te beheren, kiezen er soms voor om zelf registrar te worden. Bij deze laatste groep kunnen potentiële domeinnaamhouders niet terecht om een domeinnaam aan te vragen. Het aantal registrars is in 2013 met ruim 100 gedaald tot 1570 registrars.

Ontwikkeling van het aantal registrars

Tevredenheid registrars

Net als in voorgaande jaren heeft SIDN in 2013 een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder haar registrars. De tevredenheid was hoger dan ooit tevoren. Registrars waren vooral te spreken over de kern van de dienstverlening, het registreren en muteren van domeinnamen. De registrarwaardering voor SIDN is eveneens goed wanneer deze vergeleken wordt met andere registries. De meeste registries van landendomeinen worden op een lager niveau gewaardeerd. Deze hoge waardering is een bewijs dat de inspanningen van SIDN om de dienstverlening aan haar registrars te verbeteren hun vruchten afwerpen.
Tevreden

Nieuw prijs- en facturatiebeleid en faillissementsprocedure

Vanaf haar oprichting factureerde SIDN in kwartaaltermijnen voor abonnementen en mutaties. In 2013 heeft SIDN in aanvulling op de kwartaaltermijn een flexibele maandtermijn en een voordelige jaartermijn met bijpassende tarieven geïntroduceerd. Ook worden domeinnamen nu van dag tot dag gefactureerd en niet meer per kwartaal. Deze nieuwe manier van factureren sluit beter aan bij de verschillende behoeften van registrars. In 2013 werden tevens de voorbereidingen getroffen om per 1 januari 2014 over te kunnen gaan van kwartaalfacturatie naar maandfacturatie.
Daarnaast heeft SIDN, in samenspraak met de registrars, een nieuwe procedure ontwikkeld voor het omgaan met faillissementen van domeinnaamhouders, die onder meer kostenbesparing voor de registrars oplevert. Ten slotte werden de tarieven voor het uit quarantaine halen van een opgeheven domeinnaam meer dan gehalveerd.

met de Vereniging
van Registrars

De Vereniging van Registrars (VvR) vertegenwoordigt de belangen van registrars richting SIDN. In 2013 heeft SIDN regelmatig overlegd met het bestuur van de VvR en met de commissies Techniek, Legal en Marketing & Communicatie. Met het bestuur wordt ieder kwartaal overlegd over de hoofdlijnen. In 2013 waren belangrijke gespreksonderwerpen onder meer het prijs- en facturatiebeleid, het opnemen van resellers in de Whois en de veiligheid van het .nl-domein. Op dit laatste onderwerp ligt in 2014 de focus. De samenwerking met het bestuur van de VvR verliep met name aan het begin van het jaar soms moeizaam, maar ontwikkelde zich in positieve zin. SIDN heeft in 2013 met een bijdrage van € 178.000,- alle kosten van de VvR gedekt.