Wat is er intern gebeurd?

Personeelsbeleid

SIDN wil de beste professionals aantrekken en hen op topniveau laten presteren. Om dit te bereiken, biedt het bedrijf medewerkers een inspirerende werkomgeving en voldoende mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Ook in 2013 is daarom uitgebreid geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers met trainingen, cursussen en opleidingen. Zo werden er trainingen Nederlands en timemanagement georganiseerd, kregen de trainingen Engels een vervolg en werden er ITIL-opleidingen en DNS-opleidingen verzorgd voor groepen medewerkers. Ook volgden veel medewerkers een individuele training of opleiding. Het aantal medewerkers is in 2013 gegroeid naar 82.

Medewerkertevredenheid

In 2013 heeft Effectory in opdracht van SIDN opnieuw onderzoek gedaan naar de medewerkertevredenheid. Deze werd over het geheel genomen beoordeeld met een 7,8, waarmee de tevredenheid op hoog niveau bleef.

Nieuwe beoordelings- en beloningssystematiek

De beoordelings- en beloningssystematiek is in 2013 aangepast, waardoor de systematiek voorspelbaarder en transparanter is geworden voor medewerkers en leidinggevenden.

Start invoering Het Nieuwe Werken

Milieu- en kostenbesparingen, tevreden werknemers en een betere privé-werkbalans: het Nieuwe Werken kent veel voordelen. Alhoewel de belangrijkste voorzieningen om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken al jaren op orde zijn binnen SIDN is het nieuwe werken nog geen gemeengoed binnen het bedrijf. In 2013 is gewerkt aan een beleid op dit gebied. In 2014 start SIDN kleinschalig met de invoering hiervan.

Ontwikkeling facturatiehub

In 2013 ontwikkelde SIDN een facturatiehub, een flexibele applicatie waarmee bestaande én toekomstige diensten en producten gefactureerd kunnen worden. Dit systeem is verbonden met het domeinnaamregistratiesysteem, maar separaat daarvan ontwikkeld. Door deze manier van ontwikkelen zijn systemen beter te onderhouden en te beheren.

Aanpassingen ICT-infrastructuur

SIDN heeft haar ICT-infrastructuur ondergebracht op verschillende locaties. Deze locaties zijn verbonden via een zogenaamde netwerkring. Om de beschikbaarheid van de systemen te verhogen en het aantal onderhoudsvensters te reduceren is er in 2013 een separate netwerkring gerealiseerd. Hierdoor is het mogelijk om onderhoud aan het netwerk te plegen zonder dat de dienstverlening onderbroken hoeft te worden.
Vanwege de continue groei die het .nl-domein doormaakt, was er behoefte aan extra capaciteit. Dit noodzaakte SIDN om alle hardware binnen twee datacenters te verhuizen. Een omvangrijke operatie die gerealiseerd werd zonder downtime van de systemen.

Uitbreiding automatische controle op systemen

In 2013 heeft SIDN de automatische controle op haar ICT-systemen uitgebreid, waardoor er meer systemen op meer punten gecontroleerd kunnen worden. De informatie uit de automatische controles wordt samen met de loggegevens ondergebracht in één systeem. Hierdoor kan er eenvoudig in de historie worden gekeken en kunnen relaties gelegd worden tussen bepaalde activiteiten op de systemen. Dit helpt bij het eerder signaleren van ongewenste activiteiten of verstoringen.

Ondernemingsraad

Het belangrijkste onderwerp waar de OR zich in 2013 mee bezig hield, was de verbetering van de beoordelings- en belonings-systematiek. Hiervoor ontving de OR twee instemmingsaanvragen. Daarnaast behandelde de OR instemmingsaanvragen voor het bedrijfsnoodplan en voor het plan van aanpak dat SIDN maakte na een risico-inventarisatie. Ten slotte was de OR betrokken bij het jaarplan en de begroting van SIDN voor 2014.