twitter youtube facebook linkedin

NLEN

Jouw wereld. Ons domein.

> op economische groei

We zorgen ervoor dat een goede .nl-domeinnaam voor iedereen bereikbaar is; makkelijk en snel te registreren, zeer gunstig geprijsd, betrouwbaar en stabiel. En met ruim 1,4 miljoen zakelijke domeinnaamhouders is .nl een belangrijke schakel in de BV-Nederland. Ons onderzoekswerk draagt bij aan innovatie en versterkt de internationale positie van Nederland. Het SIDN fonds geeft maatschappelijke startups een zetje in de rug en helpt innovators om nieuwe ideeën te introduceren.

> op een veilig en stabiel internet

Veilig en stabiel internet, daar maken we ons hard voor. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat .nl een van de veiligste landendomeinen ter wereld blijft. We bestrijden internetcriminaliteit en stimuleren de adoptie van internetstandaarden. We zijn actief in globale fora op het gebied van internettechnieken, -governance en –veiligheid, delen onze kennis en ondersteunen toegepast onderzoek. Samen met het SIDN fonds steunen we veel initiatieven op dit gebied. Ook ontwikkelen we nieuwe diensten en producten, bijvoorbeeld om internet-of-things-toepassingen veiliger te maken.

> op digitale
inclusie

We streven naar een vrij en toegankelijk internet waar iedereen dezelfde kansen krijgt. We ondersteunen daarom veel initiatieven die digitale geletterdheid bevorderen. Door de kennis van gebruikers te vergroten, toegankelijkheid te stimuleren en door de nieuwe generatie klaar te stomen voor de digitale maatschappij. Dat doen we rechtstreeks en via het SIDN fonds.

economische groei

Samenwerken aan het .nl-domein

Voor een .nl-domeinnaam kun je terecht bij 1 van de meer dan 1.300 .nl-registrars. Deze grote en diverse groep ondernemers is verenigd in de Vereniging van Registrars. Martijn Kamphuis is voorzitter van deze vereniging en is samen met de andere bestuursleden een belangrijke gesprekspartner als het gaat om het .nl-domein. We werken hiervoor constructief samen op veel dossiers. Zo maakten we in 2017 het vinden en registreren van domeinnamen makkelijker door de introductie van een suggestietool op sidn.nl en verbeterden we de doorverwijzing naar registrars. Dit genereert veel leads voor de registrars en maakt het voor domeinnaamhouders makkelijker om een goede domeinnaam te vinden en te registreren. Samen met de registars lukte het ons om malafide praktijken zoals phishing en malware in de .nl-zone steeds verder terug te dringen. Door financiële incentives via de Registrar Scorecard stimuleren we registrars om de kwaliteit van de .nl-zone verder te verhogen. Deze gezamenlijke inzet leidde in 2017 onder meer tot een flinke verhoging van het aantal actief gebruikte domeinnamen en de bereikbaarheid van .nl-domeinnamen over IPv6. Zo houden we .nl een van de veiligste en grootste landendomeinen ter wereld en het voorkeursdomein van ondernemend Nederland.

Robert Garskamp

Versnelling

“Als consument heb je al snel 20 verschillende accounts, ieder met een andere gebruikersnaam en wachtwoord. Erg onhandig natuurlijk. We zien daarom steeds vaker dat je op sites op verschillende manieren kunt inloggen, bijvoorbeeld met DigiD, Idensys, je Facebook-profiel of met iDIN, het online identificatiemiddel van de Nederlandse banken. Een bedrijf als Connectis maakt het voor organisaties mogelijk om bij hen in te loggen met de middelen van een andere organisatie. Goede identificatie en authenticatie maken misbruik moeilijker. Dat Connectis nu onderdeel is van SIDN vergroot de betrouwbaarheid. SIDN heeft een unieke positie als onafhankelijke, professionele non-profit organisatie en met hun expertise kunnen ze de ontwikkeling van betrouwbare eID’s een versnelling geven.”

Robert Garskamp
Oprichter IDnext

> de samenwerking tussen SIDN en Connectis
> IDnext

slide left
slide right

Nieuwe vormen van bedrijvigheid

In 2014 richtten we het SIDN fonds op. Dit fonds ondersteunde sindsdien 143 vernieuwende internetprojecten die het verschil kunnen maken. Projecten met lef, disruptieve potentie en maatschappelijke meerwaarde, die niet vanzelfsprekend financiering kunnen vinden. Bijvoorbeeld op het terrein van onderwijs, zorg, duurzaamheid of veiligheid. Maar ook op het gebied van nieuwe vormen van bedrijvigheid, nieuwe business modellen of nieuwe manieren van werken ten gunste van het algemeen belang. 2 keer per jaar schrijft het fonds een call uit en het kan iedere keer rekenen op grote belangstelling. Een mooi voorbeeld is IBT Music. Dit vergroot de kansen van de onafhankelijke artiest, beloont creativiteit en krijgt nieuwe muziek(soorten) sneller bij het publiek. Een ander mooi voorbeeld is Fairbike, het alternatief voor een eerlijk deelplatform voor lokale ondernemers.

> SIDN fonds
> Project IBT Music
> Project Fairbike

veilig en stabiel internet

Gerben Klein Baltink

SIDN – mede-bewaker van een open, vrij en veilig internet

“Binnen het Platform Internetstandaarden is SIDN één van de zeer betrokken partners. Naast financiële ondersteuning zorgt SIDN voor concrete inhoudelijke bijdragen. Hierdoor kunnen we als Nederlandse internetgemeenschap samen zorgen voor het up-to-date houden van het internet. Toepassing van moderne internetstandaarden helpt ons allen om het internet gebruiksvriendelijk en toekomstbestendig te houden. Gebruikers van het internet zien meestal niet wat er achter de schermen gebeurt, maar mede door het nuttige werk van SIDN blijft ons internet open, vrij en veilig!”

Gerben Klein Baltink
Voorzitter Platform Internetstandaarden

> Lees meer over internetstandaarden

Abusebestrijding

Samen met registrars en hostingproviders bestrijden we phishing en malware in de .nl-zone. In de afgelopen jaren hebben we de levensduur van phishingsites en websites met malware verkort, van gemiddeld 144 uur tot 15 uur aan het eind van 2017.

> Lees meer over Abuse204.nl

Man with Hat
Benno Overeinder

Open source nameserver-software

“De ontwikkeling van open standaarden en implementatie van open source-software voor DNS-nameservers zijn essentieel voor een veilig en stabiel internet. Stichting NLnet Labs heeft een actieve en onafhankelijke rol in de standaardisatie van protocollen en de implementatie van DNS-software. Daarnaast adviseert de stichting over veilig en stabiele DNS- en inter-domain routing infrastructuur.
De bijdrage van SIDN ondersteunt NLnet Labs in onze continuïteit en maakt het mogelijk onze unieke en wereldwijd erkende positie te blijven vervullen.”

Benno Overeinder
Directeur NLnet Labs

> Lees meer over de activiteiten van NLnet Labs

mute

ECP en SIDN werken intensief samen

ECP is een neutraal platform van bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties. Het doel van het platform is om het gebruik van ICT in de Nederlandse samenleving te versterken. We zijn al jaren partner van ECP en nemen deel aan veel van hun activiteiten, zoals de website veiliginternetten, het Platform Internetveiligheid, CodePact en de Safer Internet Day. Zoals elk jaar ondersteunden we ook in 2017 het Jaarcongres ECP. Tijdens dit congres op 16 november passeerden thema’s als cloud computing, big data, blockchain, privacy en cybersecurity de revue. Naast dat we het congres financieel mede mogelijk maken, leveren we ook een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan het programma. Wij deelden onze kennis in verschillende sessies van SIDN Labs en SIDN fonds, waar enkele door het fonds ondersteunde projecten zich presenteerden.

Fora wereldwijd

We spelen een actieve rol in verschillende belangrijke internationale fora op het gebied van internettechnieken, internetgovernance en internetveiligheid. Als registry van een van ’s werelds grootste en veiligste landendomeinen, hebben we op veel van de besproken onderwerpen een voortrekkersrol. Ook in 2017 namen we deel aan veel nationale en internationale bijeenkomsten en waren we betrokken bij de organisatie van enkele daarvan.

ADF

Kennis delen en onderzoek mogelijk maken

“SIDN ondersteunt ons onderzoek met middelen en kennis. Dit is onder andere sterk zichtbaar in het OpenINTEL-project, waarin we sinds een aantal jaar samen werken aan nieuwe manieren om het internet veiliger te maken.
In 2017 hebben we met data uit OpenINTEL succesvol nieuwe technieken ontwikkeld om een moeilijke te bestrijden variant van spam te detecteren. Op basis van de ervaring die we daarbij opdeden gaat een promovendus in onze groep de komende jaren onderzoeken hoe we met de actieve DNS-metingen uit
OpenINTEL andere internetdreigingen vroegtijdig kunnen signaleren. SIDN Labs financiert dit onderzoeksproject.”

Roland M. van Rijswijk-Deij
Universiteit Twente

> Lees meer over het OpenINTEL-project

digitale inclusie

Leren programmeren op de Hildegardisschool

Connectis, SIDN en TU Delft bieden alle Rotterdamse basisscholen de kans om te leren programmeren. Van de ruim 200 basisscholen in Rotterdam maakten al 40 scholen gebruik van dit aanbod. Studenten van de TU Delft gaven zo’n 900 leerlingen van groep 6 t/m 8 programmeerles.

Met deze programmeerlessen willen we kinderen al op jonge leeftijd laten zien hoe leuk programmeren is. Niet met als doel om allemaal programmeurs van ze te maken, maar vooral om ze te leren gestructureerd te denken. De wereld van nu verandert zo snel en we weten ook nog niet hoe de beroepen van de toekomst er precies uit gaan zien. In de programmeerlessen leer je ‘computational thinking’, een vaardigheid die bij alle beroepen van pas komt.

De Hildegardisschool is een van de basisscholen in Rotterdam die zich aanmeldde voor de lessen. De leerlingen zijn erg enthousiast over de programmeerlessen en willen best vaker dan 1 keer per week programmeerles volgen. Ook de school is positief en vindt dat meer scholen moeten ervaren wat het inhoudt. Dat opent de mogelijkheid om programmeren tot een vast onderdeel van het lesprogramma te maken.

DigiDuck

Kennis over het internet

We internetten met z’n allen wat af. Op de computer, op de tablet of op de smartphone, we zijn heel de dag online. En dat begint al op jonge leeftijd. Daar is niets mis mee. Sterker nog, dat juichen we alleen maar toe. Maar weten onze kinderen ook hoe het internet werkt? Welke kansen, maar ook risico’s het met zich meebrengt? Informatietechnologie speelt tegenwoordig een sleutelrol in elk bedrijf en elke opleiding. Je kunt er dus maar beter iets van weten, al was het maar voor je kansen op de arbeidsmarkt.
Daarom ondersteunen wij initiatieven die de kennis van het internet bij de nieuwe generaties vergroten. Zo steunen we de Week van de Mediawijsheid en maken we publicaties als NL DIGITAAL, www.wat en de DigiDuck mogelijk.

CodePact

Internet voor iedereen

We zetten ons in voor doelgroepen die een afstand hebben of ervaren tot het internet en daardoor niet volop gebruik kunnen maken van de kansen die het internet biedt. Daarom zijn we bijvoorbeeld partner van het CodePact. Binnen dit samenwerkingsverband maken we ons hard om het vak digitale geletterdheid onderdeel te maken van het curriculum. Zo komen alle kinderen ermee in aanraking. Niet alleen de scholen die hier van nature al meer geïnteresseerd in zijn, maar bijvoorbeeld ook scholen in achterstandswijken. Door onze gezamenlijk acties in 2017 besloot het kabinet dat dit inderdaad onderdeel moet worden van het curriculum. Ook hebben we op 9 oktober 2017 samen met CodePact, Kennisnet en Mediawijzer.net het plan ‘Samen Digiwijzer’ gepresenteerd, met als doel meer kinderen te bereiken om zo digitale ongelijkheid tegen te gaan.

> Lees meer over CodePact

slide left
slide right

Internet creëert kansen

Het internet creëert kansen voor iedereen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Cyberwerkplaats, een door het SIDN fonds gefinancierd project. Dit is een non-profit, collegegeld-vrij initiatief dat het tekort aan cyber-securityexperts wil verkleinen. Dit doen ze door jonge talenten (van 15-25 jaar), die nu om verschillende redenen buiten de bestaande schoolsystemen (dreigen te) vallen, zoals schoolverlaters en gamers, op te leiden en te matchen met potentiële werkgevers. Maar ook de Creative Tech Academy en Hack Your Future zijn mooie voorbeelden van hoe we indirect bijdragen aan gelijke kansen voor de mensen in de wereld waarin wij opereren.

> SIDN fonds
> Project Cyberwerkplaats
> Project Creative Tech Academy
> Project Hack Your Future

2017 in beeld

Het .nl-domein groeide door naar 5,8 miljoen domeinnamen, we verwierven een meerderheidsbelang in Connectis, één van de grootste leveranciers van veilige inlogoplossingen in Nederland, we organiseerden de eerste SIDN Connect en we kregen een hoge waardering voor onze dienstverlening. Zomaar een greep uit alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar. We hebben de hoogtepunten voor je op een rij gezet.

1 juni 2017

> Radiocommercial DVDD

12 juni 2017

> Medewerker­tevredenheid stabiel op hoog niveau

14 december 2017

> 5,8 miljoen .nl’s

1 januari 2018

SIDN in 2017

Wil je meer weten?

Download dan ons complete jaarverslag of het financiële verslag als pdf.

> Jaarverslag 2017
> Financieel verslag 2017

Met dank aan

Wij bedanken Martijn Kamphuis, Robert Garskamp, Gerben Klein Baltink, Benno Overeinder, Marjolijn Bonthuis en Roland van Rijswijk-Deij hartelijk voor hun medewerking aan dit verslag.